Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Suus, Thomas, Yara & Tygo - WaarBenJij.nu Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Suus, Thomas, Yara & Tygo - WaarBenJij.nu

Jaffna

Blijf op de hoogte en volg Suus, Thomas, Yara & Tygo

16 Oktober 2017 | Sri Lanka, Jaffna

De dag erna met de trein naar Jaffna gegaan. De kaartjes voor de tweede en derde klas waren allemaal uitverkocht dus toen hebben we maar 1e klas kaartjes gekocht. En dat was me toch luxe... heerlijk een keer. Niet hoeven te rennen voor een vrij plekje ( als is dat met kinderen iets makkelijker want je hebt altijd een plekje) want er waren gereserveerde plaatsen, de stoelleuning kon naar achter gezet worden, en er was airco. De tijd vloog voorbij en na 4uur waren we in Jaffna. De omgeving van Jaffna is heel anders dan de rest van Sri lanka. Hier is het kaal, veel landbouw echt totaal anders! Heel bijzonder deze regio ook want je kunt hier pas weer sinds 9 jaar naartoe reizen, hiervoor was er een grote burgeroorlog en in dit gedeelte zie je maar weinig toeristen. Aangekomen bij het hotel bleek dat we een mega mooie, grote en luxe kamer kregen! en er was een heerlijk schoon zwembad, wat een verademing :) De volgende morgen zijn we naar het dutch fort geweest, dat was erg mooi om te zien en tijdens de wandeling ernaartoe kwamen we vanalles tegen. Een braakliggend terrein waar mensen konden leren:
autorijden
tuktuk
en scooter
Allemaal zaten ze op een rijtje en konden een voor een rijden. Zo grappig om een tuktuk te zien met een grote L op de achterkant.
Zo zijn we in Arugam bay veel tuktuks tegen gekomen met surfborden bovenop het dak gebonden, en in Jaffna zagen we een tuktuk met 2 lijkenkisten bovenop het dak... tja veelzijdige dingen die tuktuks.
Ook zagen we heel veel zwaar bewapende militairen langs de route. Dit was omdat de president een bezoek aan Jaffna zou brengen. Na een half uur in het fort rondgelopen te hebben kwam er een hele grote luxe helikopter aanvliegen met de president en nog een bewakings helicopter. Die landde vlakbij het fort dus dat was erg leuk om te zien.

In het fort waren ook veel schoolklassen aanwezig. Tjee zo voelt het dus om beroemd te zijn, binnen no time werden we omringt door deze schoolkinderen die zacht aan mijn staart trokken, in de wangen van de kids knepen, over de haren aaide en foto's van de kinderen wilde. Yara en tyg zijn dat inmiddels nu wel gewend en vinden het helemaal niks, dus die slimmeriken komen naar ons toe en gaan met hun gezicht tegen ons aanstaan... niks foto's dus. ahhhh heel vriendelijk allemaal maar we werden zelfs gevolgd hahah.

Jaffna is een super leuke stad, met een wirwar aan straatjes met winkeltjes en groentekraampjes.
Het is voornamelijk een stad waar hindoe's wonen dus je ziet vrouwen met de prachtigste sari's voorbij lopen. We vonden het net klein india.
In ons hotel kwamen we een ouder Australisch echtpaar tegen die we ook al in anradhapura tegenkwamen. Echt super leuke mensen om mee te praten, ze hadden al bijna de hele wereld gezien en de vrouw reisde al sinds ze 22 was ( we schatte haar ongeveer 70)
Ook was er een nederlandse groep van 6 in het hotel die een groepsrondreis maakte en we raakte aan de klets met twee dames uit apeldoorn. Wat een leuke en gezellige mensen!! Die hadden ook al heel veel gereisd en daar hadden we een heel leuk gesprek mee. Een van de vrouwen had ballonnen, ringetjes en stuiterballen mee dus daar konden yara en tyg zich goed mee vermaken.
Gister zijn we nog naar een grote hindoeïstische tempel geweest in de stad. Echt prachtig om te zien en heel anders. Hele kleurrijke schilderingen, buiten werden er kokosnoten kapot gegooid voor geluk, de mannen moesten met een ontbloot bovenlijf naar binnen, en toen we binnenkwamen was er net een ceremonie aan de gang met muziek, heel indrukwekkend om te zien, er was ook een oude man die rollend door de tempel heen ging. Heel apart. We willen naar het noordoosten toe naar trincomalee en vroegen aan de receptionist hoelang het duurde met de bus (trein is er niet op die route) of met de taxi. Met de bs zou het 7/8 uur duren en met de taxi 4,5 uur. Zonder kinderen zouden we met de bus gegaan zijn maar met kids is bij ons de max in de bus wel 4 uur ongeveer. Dus gaan we met een luxe auto naar de oostkust.