muine en dalat - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Suus, Thomas, Yara & Tygo - WaarBenJij.nu muine en dalat - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Suus, Thomas, Yara & Tygo - WaarBenJij.nu

muine en dalat

Blijf op de hoogte en volg Suus, Thomas, Yara & Tygo

16 December 2017 | Vietnam, Hoi An

We zijn nog naar de tempels van MySon geweest, erg indrukwekkend! En de kids hebben de laatste dag nog geholpen met de kerstboom versieren.Vanuit hoi an zijn we met de trein naar nha trang gegaan, de treinreis duurde elf uur en ondanks dat we maar twee zitplaatsen hadden gereserveerd konden we er vier gebruiken want er waren veel lege plekken heerlijk! De rit viel ons prima mee gelukkig. Het hote wat we hadden was super groot dus dat was erg fijn! Smorgens ontbijt in de straatjes vinden was iets lastiger want er waren wel veel koffietentjes maar daar hadden ze alleen koffie. De vietnamees ontbijt hier met koffie en veel sigaretten..... Na even gezocht te hebben zagen we een stalletje staan met Bha mi ( bami) en konden we lekker ontbijten want ze hebben hier veel van die stalletjes met heeeerlijke baguette broodjes en die roomkaas franse met die koe erop. De kids vinden het heerlijk. Daarna weer naar het treinstation om 5 uur met de trein door te reizen naar het zuiden.

We zijn naar Muine gegaan voor de rode zandduinen en de fairy stream. Verder is het meer een toeristen plaats vooral voor de russen, in een restaurant kregen we gewoon een russische menukaart, oke we hadden tyg zijn haren niet gedaan en ja dan lijkt hij wel op een oostblokker maargoed.... We hebben een tour gedaan in een jeep, een minimalistisch jeep zullen we maar zeggen, zonder gordels en overbodigheden en het had wel een kilometer teller maar joh dat is ook niet nodig want werken deed ie niet. Denk dat hij de snelheid gokte met als mijn petje blijft zitten rij ik 50 en als die afwaait 80 zoiets. Hier kan alles... De dag was prachtig!! Zo bijzonder hoe de natuur kan zijn. Bij de fairy stream loop je door een soort riviertje en thomas zou bij yara lopen. Nu denkt thomas soms dat een kind van 3,5 heel logisch na kan denken en hoeft niet aan de hand soms terwijl ik natuurlijk zei als het water iets hoger komt ( tot de enkels) hou haar even vast jaja thomas niet en na 10 minuten was het natuurlijk raak, na van de steen gesprongen te zijn vol in het ondiepe water het water stond hoog genoeg om zeiknat te zijn..... Daarna heb ik yara maar aan de hand gehouden bij de iets diepere plekken, het was lekker warm en aan het einde van de wandeling was de jurk alweer droog gelukkig.

We zijn met de bus in 5 uur naar Dalat toegereden. Het is een prachtige omgeving! En nog heel erg local.
Het hotel wat we geboekt hadden was niet wat, de eerste tijdens onze reis. Vochtplekken op de muur, een badkamer in de slaapkamer met een glazen wand maar 1,5 meter van het plafond niks meer, en geen gordijnen en dat is niet handig met de kids want dan zijn we wel erg vroeg wakker en slapen ze lekker uit. Toen we wilde wisselen van kamer moesten we schoonmaakkosten betalen ( we waren er net een kwartier) en dat vonden we zo niet gastvrij dat we er klaar mee waren en geannuleerd hebben. In de straat zat een ander hotel maar dat zat vol en ze verwezen ons door naar een ander hotel in de straat op de hoek. Dat was een super nieuw hotel, pas 3 weken open en zag er perfect uit, zelfs het plastic zat nog om de tv. Dus daar verblijven we nu voor nachten totaal, de 19e vliegen we naar hue want met de trein 16 uur zien we niet zitten, en het in 3 dagen te doen vinden we zonde van de reisdagen dus relaxt vliegen is ook wel fijn.
De eerste avond zijn we gaan eten in een local restaurant waarop groot stond "vegetarisch restaurant", krijgen we een kaart staan er vlees en visgerechten op hahah en ook vegetarische. Ook was er een vitrine met bakken met eten waar je kon uitkiezen. Ik vroeg bij 1 bak zijn dat alleen paddestoelen jaaaa zei ze. Toen het op tafel stond vond ik het meer naar opgerolde natte krant smaken bleek het ook tofu te zijn, ieuw niet echt ons ding De rest was wel erg lekker. ( wel typisch vietnamees/aziatisch net als bijv thailand overal ja opzeggen terwijl het nee is of ze je niet snappen en net doen of ze het wel snappen) Wel vroegen ze 3x of we het niet koud hadden ( we zitten in onze zomerkleding) maar voor ons is het gewoon aangenaam en overdag warm met 22 graden, maar de mensen hier lopen in winterjassen, sjaals,mutsen en handschoenen aan haha we hebben ze maar een foto van de sneeuw in nederland laten zien dat dat voor ons koud is. Maar raar vinden ze ons hier wel.

Verder stikt hier van de karaoke bars ( ieder een eigen kamer) dus ja "do in rome what the locals do"en zo ook in vietnam. De kids vonden het geweldig en hebben zich goed vermaakt, als we wilde zingen moesten we de microfoons uit hun handen trekken want loslaten wilde ze niet meer.
Vandaag hebben we een tour in de buurt gemaakt. We hebben een krekelkwekerij, zijderupsen fabriek, een waterval, een bloemenkwekerij en aardbeienkwekerij, een oud treinstation en een koffiefarm ( met wezels) bezocht.
Die aardbeien zijn echt iets bijzonders hier en je betaald er 12 eur per kilo voor! We zaten met 4 vietnameze in de auto die hadden een doosje gekocht en vonden het super speciaal want in hun stad was dit niet te krijgen alleen hier, super leuk om te zien.
De koffiefarm was ook erg leuk om te zien, heel bijzonder om te zien waar een product nu echt vandaan komt. Ook hadden ze er wezels. Die vinden het besje om de koffieboon erg lekker eten het op en dan halen mensen het uit de ontlasting, dit maken ze schoon, branden de boon en maken er koffie van en dit is ook een exclusief duurder product. Door de verwerking in het beest wordt het een bijzondere (blijkbaar) lekkere smaak. Thomas heeft heerlijk een kopje koffie daar gedronken van de gewone bonen want schijtkoffie nee daar had hij toch niet zo een zin in.... wij zijn het gewone volk en zo exclusief hoeft niet hahah.
Vanavond hebben we gegeten in een local tentje bij ons in de straat. Denk aan een restaurant 2 verdiepingen met op de begane grond 50 en op de eerste verdieping vietnamezen aan tafeltjes met plastic krukjes. Toen we binnenkwamen op de eerste verdieping viel het gewoon stil en keek iedereen ons aan. Of het nu was omdat daar noooooooit toeristen komen, of dat ik ketsblond ben en dat ook erg vreemd voor ze is of dat we daar met twee kleine kindjes stonden met kerstmutsen op ( vonden ze lekker warm en wilde ze ophouden) hahaha was echt een komisch gezicht. Iedereen at daar een soort rijstvellen, een bak sla, en een plaat met 2 soorten vlees. Dus dat was makkelijk kiezen

• 16 December 2017 - 17:07

Ab:

Heerlijk weer lezen wat jullie weer mee maken
    En wat fijn dat het zo relaxed is daar heerlijk om te lezen
    En dat de kids het zo goed doen maar dat is te verwachten met zulke
    Reis lustige ouders ik hoop dat jullie nog heel veel dingen zien en genieten
    Gr greet en ab

• 16 December 2017 - 21:19

Marcella:

At een prachtig verhaal weer! Je schrijft goed Suus!!!!! Zijn het zo voor me! Xxx

• 17 December 2017 - 10:17

Lucia:

Prachtig verhaal weer

• 17 December 2017 - 11:09

Ellis:

Super bericht weer! Zo leuk om mee te lezen..geniet samen en alvast fijne feestdagen

• 17 December 2017 - 11:47

Mijnie:

Vietnam klinkt als een aanrader. Leuk!

• 17 December 2017 - 19:35

Sonja:

hoihoi wat prachtig om dit te zien zeg .hele mooie foto''s TOP.
    wel leuk dat yara zo op der vader lijkt met die wilde haren hahaha.
    fijne dagen !!!

• 17 December 2017 - 21:17

Saskia:

wat mooi geschreven weer! snap dat jullie genieten.
    Super leuk dat ze mochten helpen met de kerstboom versieren.